Ramme:
1 skoletime
Mål:
Få fram elevenes perspektiver knyttet til et trygt og godt læringsmiljø og hva elever, foresatte og lærere kan bidra med for å skape et trygt miljø for alle i klassen. Det anbefales at klassesamtalen avholdes maks 1-2 dager før dialogmøtet med foresatte skal gjennomføres.
Alternativ 1:
Det beste er om tematikken rundt et trygt og godt skolemiljø er en del av klassens tema i den perioden dialogmøtet skal avholdes. Da kan møtet bli en del av det totale pedagogiske opplegget for klassen, der også foreldrene blir aktivt involvert. Det vil da kun være aktuelt med en beskrivelse av dialogmøtet, med særlig vekt på elevenes rolle og deltagelse.
Tematikken egner seg godt som et tverrfaglig tema, både under folkehelse og livsmestring og under demokrati og medborgerskap som beskrevet i overordnet del av læreplanen.
Alternativ 2:
Start med spørsmålene:
I en klasse der elevene er vant til å drøfte denne type åpne spørsmål og der de respekterer hverandres svar, kan en drøfte dette i klassen uten å gå i mindre grupper. Lærers kjennskap til klassens dynamikk vil være avgjørende for hvilke didaktiske innfallsvinkler som velges.
Det er sentralt at de svarene som kommer fra enkeltelever blir møtt UTEN at de blir redigert, at de blir BEKREFTET slik at lærer viser at han/hun LYTTER og ANERKJENNER ulike perspektiver. Første fase er kun er utforskingsfase. Latterliggjøring av andres perspektiver blir stoppet umiddelbart av lærer.
Andre ganger kan det være en fordel at elevene arbeider sammen to og to først slik at elevene lettere kan formidle sine ideer. Da er det du som lærer som bestemmer hvem som skal sitte sammen og drøfte spørsmålene.
Spørsmål:
Det elevene har svart skal være med inn som åpning av dialogmøte. Lærer tar elevenes stemme med inn på møtet.
Oppsummer kort hva lærer vil si i dialogmøtet om de viktige tingene barna har sagt. Les opp det du har skrevet, og si at du vil ta det med i dialogmøtet med foreldrene. Husk å presisere at ingen vil få vite hvem som har sagt hva (anonymisering).
Vi bytter på å snakke
I plenum