Video
Mobbebegrepet
Ingrid Lund forklarer mobbebegrepet
Dialogmodellen, samtale med lærer
Dialogmodellen, samtale med rektor
Det er i dialog med foreldrene man best kan hjelpe barnet.
Lærer
Eksterne ressurser
Grunnskoleopplæring er obligatorisk i Norge. Det er derfor viktig at alle elever har et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Eleven har en individuell rett til et trygt og godt psykososialt og fysisk skolemiljø.
Her finner du tre ulike situasjoner som kan handle om at en elev ikke har det trygt og godt. Disse situasjonene kan være utgangspunkt for diskusjoner og refleksjoner sammen med kollegaer.
Filmen er hentet fra kompetansepakken om trygt og godt skolemiljø.
Filmen brukes i kompetansepakken om trygt og godt skolemiljø.
Hva gjør du hvis barnet ditt blir mobbet eller mobber andre – og hva har skolen plikt til? Her har vi samlet noen gode råd og retningslinjer.
Både i opplæringsloven og i Kunnskapsløftets generelle del står det at skolens oppgave er å sette barn og unge i stand til å håndtere livet. Dette er en omfattende oppgave, og skal skolen lykkes krever det at både faginnhold og metode er mangfoldig og sammensatt.
Øvelser og leker. Livsmestring i alle klasserom.
Dialogiske samtaler, med elever og foreldre. Fellesmøter og utprøving
Sjargong? Kødd? Når blir tull og spøk til mobbing? Her svarer Kristin Oudmayer på når tulling går over til mobbing.
Mobbing på nett kan være vanskelig å avdekke. Skolen har likevel et ansvar, hvis krenkelsene fører til at elevene ikke har det trygt og godt på skolen.