Aktuelle refleksjonsspørsmål i forkant av dialogmøtet
Spørsmålene kan anvendes for drøfting mellom ansatte som er tilknyttet klassen dialogmøtet skal avholdes i. Hensikten er å skape en bevisstgjøring rundt hvordan ansatte jobber for å forebygge mobbing og hvordan det jobbes for å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle i klassen. Husk også å ta med friminutter og overganger som er spesielt sårbare situasjoner. Spørsmålene er utarbeidet også med tanke på aktivitetsplikten, jfr. Opplæringsloven § 9a-4 og 9a-5.
- Hvordan jobber vi systematisk på denne skolen / i denne klassen, for å forebygge og følge med på om alle elever har et trygt og godt skole/klassemiljø
- Hvordan følger vi konkret med på at elever med særskilt sårbarhet har en trygg og god skolehverdag?
- Hvordan griper vi inn dersom vi oppdager at en elev ikke har det trygt og godt på skolen?
- Hvordan er rutinene, og handles det i praksis dersom en ansatt får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har det bra?
- Hvordan praktiserer vi plikten til å undersøke dersom vi er urolige eller har kjennskap til at en elev ikke har det bra?
- Hvordan handler vi dersom vi blir kjent med digital mobbing av enkeltelever?
- Hvordan handler vi dersom eleven ikke ønsker at voksne skal gripe inn (bagatelliserer situasjonen), men du som voksen mener at eleven ikke har det trygt og godt?