Dialogmøtets leder (aller helst kontaktlærer) tar ansvar for å høre så mange stemmer som mulig, helst fra alle bord
- I introduksjonen, under temaet «hva er mobbing?»:
- Start med elevenes stemmer fra motivasjonsdialogen i klassen
- Deretter Udir (jfr. Utdanningsdirektoratets nettsider link) forståelser før foresatte og lærere slipper til.
- Ha gjerne en whiteboardtavle, eller annet som det kan skrives på
- I plenumsdialogen:
- Dialogmøtets leder (aller helst kontaktlærer) tar ansvar for å høre så mange stemmer som mulig, helst ved alle bord. Du kan med fordel ha med deg en kollega som kan hjelpe deg med å se og organisere de som ønsker å ta ordet der det er en stor gruppe og mange som er frempå i dialogene.
- Start med elevenes stemmer, spør deretter foresatte og til sist lærere for hvert spørsmål. Det er viktig å veksle mellom de ulike stemmer i plenumsdiskusjonen
- Alle gruppene må representeres i innspill, hele «salen» må med. Selv om en begynner med elevenes stemmer, må det hele tiden veksles mellom de ulike stemmer; elevenes, foresattes og skolens stemmer. Det kommer an på størrelsen på klassen/trinnet, enkelte trinn er så store at ikke alle grupper kan gi innspill på alt, men prøv så langt rammene rekker å få det til!
- Hvis dialogen stopper opp kan det være en ide å avtale med en kollega at han/hun kan komme med innspill. Da kan en f.eks. si: «Thomas(kollega) – hva tenker du om det som er sagt her?», «Er det noe av det som er sagt her, Thomas, som du har lyst til å kommentere?».
- Alle meninger er like viktige. Ingenting er feil eller galt.
- Som leder skal du bekrefte svarene der det er naturlig: f.eks. «slik jeg forstår deg/dere så mener du/dere at ....»
- Bruk et dialogisk språk og still åpne H-spørsmål som for eksempel:
- Hva tenker du om?
- Hva trenger du av skolen i slike situasjoner?
- Hva kan du bidra med?
- Hvordan tenker du/dere at dere som foreldre konkret kan samarbeide dersom datteren/sønnen din Jacob kommer hjem og forteller at noen i klassen har vært slemme mot han/henne?
- Hvem tenker du/dere kan gjøre noe i forhold til dette?
- Hvordan tenker du/dere at dette kan gjøres?
- Hva tenker du er ditt ansvar ... foreldres ansvar .. skolens ansvar
- Stille spørsmål som utvider: «er det noen andre som har snakket om det, at mobbing kan oppleves forskjellig?» «hva tenker dere om det?»