X

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk og samle statistikk.

Jeg forstår, ikke vis denne meldingen igjen
Les mer om informasjonskapsler

Tips for ledelse av dialogmøte

Dialogmøtets leder (aller helst kontaktlærer) tar ansvar for å høre så mange stemmer som mulig, helst fra alle bord 

 

  • I introduksjonen, under temaet «hva er mobbing?»:
    • Start med elevenes stemmer fra motivasjonsdialogen i klassen
    • Deretter Udir (jfr. Utdanningsdirektoratets nettsider link) forståelser før foresatte og lærere slipper til.
    • Ha gjerne en whiteboardtavle, eller annet som det kan skrives på

 

  • I plenumsdialogen:
    • Dialogmøtets leder (aller helst kontaktlærer) tar ansvar for å høre så mange stemmer som mulig, helst ved alle bord. Du kan med fordel ha med deg en kollega som kan hjelpe deg med å se og organisere de som ønsker å ta ordet der det er en stor gruppe og mange som er frempå i dialogene.
    • Start med elevenes stemmer, spør deretter foresatte og til sist lærere for hvert spørsmål. Det er viktig å veksle mellom de ulike stemmer i plenumsdiskusjonen
    • Alle gruppene må representeres i innspill, hele «salen» må med. Selv om en begynner med elevenes stemmer, må det hele tiden veksles mellom de ulike stemmer; elevenes, foresattes og skolens stemmer. Det kommer an på størrelsen på klassen/trinnet, enkelte trinn er så store at ikke alle grupper kan gi innspill på alt, men prøv så langt rammene rekker å få det til!
    • Hvis dialogen stopper opp kan det være en ide å avtale med en kollega at han/hun kan komme med innspill. Da kan en f.eks. si: «Thomas(kollega) – hva tenker du om det som er sagt her?», «Er det noe av det som er sagt her, Thomas, som du har lyst til å kommentere?».
    • Alle meninger er like viktige. Ingenting er feil eller galt.
  • Som leder skal du bekrefte svarene der det er naturlig: f.eks. «slik jeg forstår deg/dere så mener du/dere at ....»
  • Bruk et dialogisk språk og still åpne H-spørsmål som for eksempel:
    • Hva tenker du om?
    • Hva trenger du av skolen i slike situasjoner?
    • Hva kan du bidra med?
    • Hvordan tenker du/dere at dere som foreldre konkret kan samarbeide dersom datteren/sønnen din Jacob kommer hjem og forteller at noen i klassen har vært slemme mot han/henne?
    • Hvem tenker du/dere kan gjøre noe i forhold til dette?
    • Hvordan tenker du/dere at dette kan gjøres?
    • Hva tenker du er ditt ansvar ... foreldres ansvar .. skolens ansvar
    • Stille spørsmål som utvider: «er det noen andre som har snakket om det, at mobbing kan oppleves forskjellig?» «hva tenker dere om det?»