«Velkommen til dialogmøte!»
Det er utrolig flott å se så mange her i kveld! Vi trenger hverandre for å samarbeide om å skape et trygt og godt skolemiljø og forebygge mobbing i skolen. Undersøkelser viser at der det er samarbeid mellom foresatte og mellom skole og hjem, er det mindre mobbing. Noen av dere kjenner hverandre godt, mens andre kjenner kanskje ikke så mange. Dette er uansett en mulighet til å bli litt bedre kjent.
I kveld skal vi snakke om hvordan vi sammen skal få til å skape en trygg og god hverdag for alle elever. Vi vet at mobbing i skolen skjer. Det kan også bety mobbing på skoleveien. (Her kan dere med fordel finne fram aktuell statistikk og forskning som er relevant for egen skole og ta det inn i introduksjonen).
Mobbing kan være vanskelig å snakke om for både barn og voksne. Det er derfor vi samles i kveld, for å snakke om mobbing «i fredstid». Vi skal ikke ta opp konkrete mobbesaker som skjer eller har skjedd ved skolen eller i klassen.
Vi har snakket med barna deres om det samme som vi skal snakke om her i kveld. Vi har hatt en spennende time med klassen og vi vil underveis referere til hva elevene har sagt / mener (anonymt). Vi vil oppfordre dere foresatte til å snakke med barnet deres når dere kommer hjem i kveld eller i morgen, om noe av det som kommer frem her i dag. Elevene vil også få tilbakemelding av oss lærere i etterkant av dialogmøtet.
Vi ønsker å ta barnas meninger på alvor, ved at vi hele tiden minner oss selv på hva barna har sagt at de trenger fra oss voksne. Hensikten i kveld er å få til en god dialog mellom oss voksne. Vi ønsker at dere sier det dere mener, samtidig som vi selvfølgelig har respekt for at vi kan ha ulike meninger.
Tidsrammen: Vi skal være ferdige til kl ...... Dere skal snakke sammen litt i de gruppene dere sitter i, og så vil vi få til en samtale sammen, i plenum.
Men først litt om retten til et trygt og godt skolemiljø og hva som definerer mobbing.
Et trygt og godt skolemiljø
Av lovverket: Opplæringslovens § 12-2 fremkommer det at retten til et trygt og godt skolemiljø er individuell, og at det er elevens subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt. At skolemiljøet skal være trygt betyr blant annet at elevene ikke skal komme til skade og at elevene skal oppleve at skolen er et trygt sted å være.