X

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk og samle statistikk.

Jeg forstår, ikke vis denne meldingen igjen
Les mer om informasjonskapsler

Velg én case til dialogmøtet

Case 1

Mor til Trine på fire år forteller at Trine sier at ”ingen vil leke med henne”, at ”de andre bare går bort når hun kommer”. Spesielt gjelder dette i utetiden. Du kjenner ikke dette igjen fra ditt arbeid i barnegruppen. Trine er ei forsiktig jente, hun leker mye med seg selv, og du har tenkt at det virker som om hun har det helt greit. Ingen andre foreldre har meldt ifra om lignende hendelser.

Du snakker med noen andre ansatte og får høre historier som at enkelte barn har fortalt at de synes Trine er kjedelig, at det ikke er noe gøy å leke med henne, hun ”dilter og sier nesten ingenting”.

- Hva er ditt ansvar, og hva helt konkret kan du gjøre som ansatt i barnehagen?

- Hva er foreldrenes ansvar, og hva helt konkret kan de gjøre?

 

 

Case 2

Solveig i Svingen barnehage fyller 5 år i mai. En dag kommer hun hjem og forteller at hun ikke vil invitere Emma i bursdagen sin. Hvorfor ikke det? spør mamma.

 «Emma bare plager meg når vi skal leke. Hun er slem.»

Mamma blir stille og begynner å tenke etter. Egentlig har Solveig snakket ganske ofte i det siste om at Emma er slem. Mammaen til Solveig bestemmer seg for å ta dette opp med de ansatte barnehagen for å spørre om råd. De ansatte har ikke sett noe til dette. 

- Hva er ditt ansvar, og hva helt konkret kan du gjøre som ansatt i barnehagen?

- Hva er foreldrenes ansvar, og hva helt konkret kan de gjøre?

 

 

Case 3

Lars og Erik er to år gamle og går i Stien barnehage. Foreldrene til Lars og Erik er venner, og barna blir ganske ofte med hverandre hjem etter barnehagen.

Allerede fra morgenen begynner de å snakke om dette.

Alexander er en litt mer stille og forsiktig gutt som er i samme gruppe som Lars og Erik.

Han følger nøye med på leken til disse guttene, men får ikke helt innpass. Spesielt på de dagene hvor Lars og Erik snakker mye om at de skal være med hverandre hjem etter barnehagen, blir han sittende mye for seg selv.

Døren går opp og far til Erik kommer og henter tidlig denne fredagen. Lars blir med dem hjem. Alexander ser opp og spør: «Hvem skal jeg være med hjem?»

- Hva er ditt ansvar, og hva helt konkret kan du gjøre som ansatt i barnehagen?

- Hva er foreldrenes ansvar, og hva helt konkret kan de gjøre?

 

 

Case 4

Andrea og Markus på 3 år er ute og leker på utelekeplassen i barnehagen.

De leker butikk og får etter hvert med seg flere barn på leken.

Ahmed på fire år har gått i barnehagen i fire uker og snakker arabisk.

Ahmed har også lyst til å bli med på leken. Han står og kikker en liten stund og plutselig tar han alle papirpengene som ligger på bordet og løper av sted.

De andre barna løper etter og roper: «Nei, nei, Ahmed, det er ikke lov til å ta pengene - alltid skal du ødelegge».

Flere foreldre har henvendt seg til barnehagen om dette. De klager på at Ahmed ødelegger leken og at barna deres blir utrygge. 

- Hva er ditt ansvar, og hva helt konkret kan du gjøre som ansatt i barnehagen?

- Hva er foreldrenes ansvar, og hva helt konkret kan de gjøre?