Spørsmålene kan anvendes på et personalmøte før dialogmøte for å skape bevisstgjøring i forhold til hvordan ansatte jobber for å forebygge mobbing og hvordan det jobbes for å skape et trygt og godt barnehagemiljø for alle barna.
Spørsmål utarbeidet med tanke på aktivitetsplikten jfr. barnehageloven §§ 41, 42 og 43.
- Hvordan jobber vi systematisk i denne barnehage for å forebygge og følge med på at alle barna har en trygg og god barnehagehverdag?
- Hvordan følger vi konkret med på at barn med særskilt sårbarhet har en trygg og god barnehagehverdag?
- Hvordan griper vi inn dersom vi oppdager at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen?
- Hvordan er rutinene i vår barnehage, og hvordan handles det i praksis dersom en ansatt får mistanke om eller kjennskap til at et barn/barna i en barnegruppe ikke har det trygt og godt? Hvordan praktiserer vi plikten til å undersøke, dersom vi er urolige eller har kjennskap til at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen.
«Alle må leke med alle»
- Diskuter uttrykket «Alle må leke med alle». Hvordan er praksisen i vår barnehage?
Bursdagsinvitasjoner
- Hva slags praksis/regler har vår barnehage når det gjelder
bursdagsinvitasjoner?
- Hva gjør vår barnehage hvis det er ett barn som
aldri blir invitert i bursdagsselskap?
- Hvordan få til en god dialog med/mellom foreldre om bursdagsinvitasjoner i vår barnehage?
Å være med hjem etter barnehagen
- Hva er vår praksis når det gjelder avtaler om å være med hverandre hjem etter barnehagen?
- Hva gjør vi som ansatte hvis avtaler om å være med hverandre hjem etter barnehagen fører til utestengelse fra lek i løpet av barnehagehverdagen?
- Hva gjør vi som ansatte hvis det er et barn i barnehagen som aldri bli invitert med noen hjem?