En eller to dialogledere?
Det er noen styrere som har mange erfaringer med foreldremøter i barnehagen, for andre er det nytt, spennende og kanskje litt skummelt. Mange styrere kjenner flere av foreldrene godt, og i disse erfaringene er det mye viktig erfaring og kunnskap du kan ta med deg inn i dialogmøtet. Det som kan være utfordrende er der dialogleder har med negative erfaringer fra enkelte foreldre eller grupper foreldre. Det kan også være historier som styrer har fått fra andre som kan påvirke måten foreldrene blir møtt på, både på godt og vondt. De positive kan føre til at hilser varmt og viser dem mye positiv oppmerksomhet. Negative erfaringer kan også påvirke dialogen dersom styrer ikke er svært bevisst hvordan erfaringer kan virke inn på møte med foreldre. De kan hindre både raushet, åpenhet og ett oppmerksomt nærvær. Derfor kan det også noen ganger være lurt å være to som samarbeider om ledelsen av møte. Da kan dere fordele ansvar og gi hverandre tilbakemeldinger underveis, også hvis en kommer litt utpå et sidespor ved å favorisere enkeltes innspill, blir irritert eller rett og slett kjenner at det er godt å få en liten pause i ansvaret.
Spørsmålene i plenumsdialogen
Åpne spørsmål der en ikke får svarene «ja» eller «nei»
Bekreftende
Oppklarende
Løfter opp, sammenfatter
Være bevisst hvor mye en vektlegger at ”dette var veldig bra sagt...”, og det som kalles «verdiladet respons» der kommentaren din/responsen din er tydelig uenighet eller enighet enten gjennom kroppsspråk eller ord.
Vær oppmerksom på følgende