«Velkommen til dialogmøte!»
Det er utrolig fint å se så mange elever, foresatte og ansatte her i kveld! Vi trenger hverandre for å samarbeide om å forebygge mobbing i skolen. Undersøkelser viser at der det er samarbeid mellom foresatte og mellom skole og hjem, er det mindre mobbing. Noen av dere kjenner hverandre godt, mens andre kjenner kanskje ikke så mange. Dette er uansett en mulighet til å bli litt bedre kjent.
I kveld skal vi snakke om hvordan vi sammen skal få til å skape en trygg og god hverdag for alle elever. Vi vet at mobbing i skolen skjer. Når det gjelder forekomst av mobbing, viser Elevundersøkelsene de siste årene at rundt 6 % av barn i skolen blir utsatt for mobbing (varierer fra skole til skole og fra kommune til kommune). Elevundersøkelsen 2021 viser at 5,9 prosent av elevene oppgir at de i en eller annen kombinasjon er mobbet av medelever, digitalt mobbet av noen på skolen eller mobbet av voksne på skolen. Forekomst av mobbing er høyst på lave trinn, eks. i mellomtrinnet er forekomsten 10,5 prosent og gradvis synkende og med en forekomst på 6, prosent i ungdomstrinnet. Samme undersøkelse viser at 1,2 prosent oppgir at de er mobbet av voksne på skolen. Tallene i Elevundersøkelsen har vært relativt stabile gjennom flere år.
Mobbing kan være vanskelig å snakke om for både barn og voksne. Det er derfor vi samles i kveld, for å snakke om mobbing i «fredstid». Vi kan bli bedre kjent, og forhåpentligvis litt tryggere til å snakke sammen hvis mobbing skjer i klassen.
Lærer har snakket med elevene om det samme som vi skal snakke om her i kveld for å forberede oss litt sammen. Vi har hatt en spennende time med klassen og det er veldig flott at dere elever også stiller opp i kveld, for det er nettopp dere dette gjelder. Dere vil oppdage at vi skal snakke om mye av det samme som vi snakket om i klassen; temaet er mobbing og hvordan vi sammen kan få et trygt og godt klassemiljø. Dere, både foresatte, lærere og elever skal jobbe litt i grupper, dvs. i de gruppene dere sitter i, og vi skal prøve å få til en felles samtale/dialog. Tidsrammen: Vi skal være ferdige til kl ......
Et trygt og godt skolemiljø
Av lovverket: Opplæringslovens § 9-2 fremkommer det at retten til et trygt og godt skolemiljø er individuell, og at det er elevens subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt. At skolemiljøet skal være trygt betyr blant annet at elevene ikke skal komme til skade og at elevene skal oppleve at skolen er et trygt sted å være.