Forslag til introduksjon av gruppedialog
Når dere nå skal jobbe i grupper og vi snakker sammen, vil det alltid være sånn at vi har forskjellige meninger. Men ingenting er dumt, selv om det er forskjellig fra andres meninger. Her lytter vi alle ordentlig til hverandre og spør på en fin måte hvis det er noe vi lurer på.
Alle synes ikke det er like gøy å snakke så mye, og det er helt greit. Men det er viktig at alle får muligheten til å si noe. Det kan være et tips at dere tar «runden» i gruppa på spørsmålene og sjekker ut om det er noen som ikke har fått komme frem med sitt.
Nå har dere 15 minutter til å jobbe i gruppene. Deretter hører vi fra de ulike gruppene. Dere velger en som tar hovedansvar for å fortelle om det dere har snakket om.
Fortellingen om Marcus
(leses opp av dialogleder eller elev)
Marcus går i 8. klasse. Han virket som en glad og fornøyd gutt da han begynte i 8. klasse. Utpå høsten merker foresatte at Marcus blir mer og mer innesluttet, virker trist. De spør om han er lei seg, men han vil ikke si noe. Foresatte tar kontakt med lærer, og sier at de lurer på hvordan Marcus har det på skolen. Marcus liker ikke at foresatte gjør det. Læreren sier Marcus er en stille gutt, som kanskje har forandret seg noe, og at de skal følge litt med. Etter hvert sier Marcus litt til sine foresatte om at det er noen på skolen som er ganske ekle mot ham og bl.a. sier slemme ting til ham. Marcus sier at han «ikke orker mer».
Hvordan bruke historien?
Når noen har det slik som Marcus, eller på andre måter viser eller sier at de ikke har det trygt og godt i klassen / på skolen, er det viktig at de voksne og elever samarbeider. Vi vil at hvert bord diskuterer noen spørsmål som handler om hva lærerne, de foresatte og elevene kan gjøre.